Дистанційний лазерний дефектоскоп для контролю рейок і рейкових шляхів на залізничному транспорті
У Харківському національному університеті імені В.Н. Каразіна в лабораторії радіо- та оптичної голографії розроблено лазерні методи збудження та реєстрації ультразвукових коливань, які є безконтактними дистанційними, мають високу чутливість, дозволяють формувати практично будь-яку форму й розмір зони збудження і прийому, забезпечують створення еталонних засобів вимірювання таких акустичних величин, як швидкість, затухання і дисперсію ультразвукових коливань у різних середовищах.
Для реалізації цих методів запропоновано ряд пристроїв для дистанційної дефектоскопії металевих конструкцій, зокрема, для виявлення дефектів у залізничних рейках. У пристрої для дистанційної дефектоскопії (авторське свідоцтво № 1783411 від 22 серпня 1992 р.) ультразвукові імпульси генеруються імпульсами звукової напруги, створеними імпульсами лазеру, які підводяться до поверхні досліджуваного об’єкта за допомогою скануючого електронно-оптичного світловоду. Частота повторення лазерних імпульсів обирається такою самою, як і частота акустичної хвилі. Відбитий від дефекту ультразвуковий імпульс взаємодіє з іншим лазерним пучком, який подається через інший світловод і сканує поверхню досліджуваного зразка. Відбите від поверхні об’єкта безперервне лазерне випромінювання фокусується на двох приймальних площадках когерентних квадратурних детекторів, сигнали детектуються за амплітудою і реєструються в часі відповідно до змін положення контрольованого об’єкта. За наявністю сигналів на виході амплітудного детектора можна судити про присутність дефектів, а за величиною їх затримки відносно області опромінювання безперервним випромінюванням – про координати дефектів.
Макет такого пристрою було встановлено у вагоні-дефектоскопі Південної залізниці і за його допомогою було досліджено можливості визначення дефектів у головках залізничних рейок.